Nielen vitamíny sú dôležitou „potravou“ pre naše oči, ale taktiež, nesmieme zabúdať na dôležité minerály. Sú to živiny pre zdravie očí a celého organizmu.

Buďte zdraví! Minerály pre zdravé oči

Organizmus ich prijíma z potravín, ale nie vždy v dostatočnom množstve. Preto do svojho jedálneho lístka zaraďte stravu bohatú na minerály, aby ste chránili zdravie očí pred chorobami.

Výživné látky, ktoré bežne získavame z potravín nemusia byť dostatočným príjmom vitamínov a minerálov pre naše oči. V staršom veku dokonca ľudský organizmus stráca schopnosť vstrebávať potrebné látky. Prelomový vek je okolo 50-teho roku života. Avšak v každom veku by sme mali mať na pamäti múdrosť: „Sme to čo jeme“. Nie nadarmo aj Hippokrates tvrdil: Nech je tvoja strava tvojim liekom a tvoj liek tvojou stravou. Preto nezabúdajme, že náš organizmus musíme podporiť pre jeho správne fungovanie.

Minerály pre posilnenie očí

Pre správnu funkciu zraku by sme nášmu telu mali dopriať viaceré živiny. V prípade, že ich bude mať v nedostatočnom množstve, môže nám dávať postupne znamenia vo forme rôznych symptómov. Opuch očí, slzenie očí, zvýšený vnútrolebečný tlak, svetloplachosť, dvojité videnie, zhoršené nočné videnie, či pocit cudzieho telesa v oku. Pri najzávažnejších očných chorobách môže dôjsť dokonca k oslepnutiu. Medzi minerály vhodné pre zdravie patria selén, zinok, horčík, luteín a omega-3 mastné kyseliny.

Selén

Selén je stopový prvok veľmi dôležitý pre zdravie očí. Okrem iného pomáha znižovať zápal sprevádzajúci niektoré očné choroby a je účinnou zbraňou proti sivému zákalu a makulárnej degenerácii, ktorá spôsobuje zrakovú poruchu hlavne u ľudí v pokročilom veku života. Selén však pôsobí pozitívne aj na celkový imunitný systém.

Odporúčané potraviny obsahujúce selén:

  • vaječný žĺtok
  • obilniny
  • celozrnné výrobky
  • ovsené vločky
  • para orechy
  • cibuľa
  • cesnak
  • brokolica
  • hríby
  • hovädzie mäso
  • tuniak
  • plody mora

cookies keksy

Zinok

Zinok je ďalší stopový prvok, ktorý zabezpečuje transport vitamínu A z pečene do sietnice oka a tak pomáha chrániť oko pred degeneráciou makuly a nočnou slepotou, prezývanou aj šeroslepota. Tento minerál by ste si mali zvoliť ako doplnok stravy pri často namáhaných a unavených očiach, kam patrí aj každodenná práca s počítačom. V prípade nedostatku zinku dochádza k poškodeniu sietnice a poruche zrakového vnemu. Oko akoby strácalo schopnosť prenášať obraz do mozgu.

Odporúčané potraviny obsahujúce zinok:

  • vajíčka
  • mlieko
  • strukoviny (šošovica, fazuľa, sója)
  • tekvicové semiačka
  • pečeň
  • ustrice
  • červené mäso
  • kuracie mäso

Horčík

Horčík (magnézium) aktivuje viaceré enzýmy v tele. Posilňuje imunitu a periférny a centrálny nervový systém. Pomáha aj proti voľným radikálom. Avšak na efektívne vstrebávanie horčíka je potrebný vápnik. Kombináciou obidvoch minerálov si zabezpečíte vynikajúcu regeneráciu pre vaše telo.

Odporúčané potraviny obsahujúce horčík:

  • banány
  • tmavá listová zelenina (špenát)
  • celozrnné potraviny
  • orechy
  • mandle
  • figy
  • horká čokoláda

Figy

Luteín

Luteín je veľmi dôležitý pre jednu z najdôležitejších častí ľudského oka - sietnice. Tento minerál je stavebným prvkom makulárneho pigmentu sietnice, ktoré využíva naše oko na absorpciu modrého svetla. Makulárny pigment je akoby ochranný filter chrániaci citlivú bunkovú štruktúru pred voľnými radikálmi. Luteín chráni a udržiava zdravé oči. Ľudské telo si ho pre svoje potreby nevytvára, preto ho môže získať iba zo stravy. Luteín spolu so zeaxantínom spomaľujú vznik sivého zákalu na šošovke a znižuje degeneratívne zmeny na sietnici oka.

Odporúčané potraviny obsahujúce luteín:

  • obilniny
  • mrkva
  • listová zelenina (špenát, ľadový šalát, ružičkový kel, rukola)
  • cuketa
  • cvikla
  • paprika
  • brokolica
  • vaječný žĺtok
  • rybí tuk
  • pštrosie mäso

Listová zelenina

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny pôsobia ako zbrane proti rôznym zápalom v celom tele vrátane očí. Viaceré štúdia dokazujú, že užívanie rybieho oleja a častejší konzum morských rýb, má priaznivý účinok na zrak. Preto by ste sa mali vzdať mylnej predstave o nepríjemnej chuti rybieho tuku. Nachádza sa v tkaninách rýb a odporúčajú sa konzumovať hlavne doleuvedené druhy rýb.

Odporúčané potraviny obsahujúce omega-3 mastné kyseliny:

  • avokádo
  • olivy
  • pšeničné klíčky
  • ľanové a tekvicové semienka
  • chia semienka
  • sója
  • repkový a sójový olej
  • losos
  • sardely
  • sardinky
  • makrela
  • pstruh dúhový
comments powered by Disqus Všetky novinky