Naše telo a oči potrebujú vhodné potraviny bohaté na vitamíny, ktoré im dodajú správne výživové látky a oddialia starnutie.

Vyhnite sa očným chorobám! 9 vitamínov pre zdravé oči

Oči sú zrkadlom nielen do duše človeka, ale aj ukazovateľom vzniknutých chorôb. Dodajte mu preto vitamíny na jeho správnu funkciu, rast a vývoj. Predídete tak očným chorobám.  

Telo by sme mali zásobovať vitamínmi nie iba vtedy, ak máme zdravotný problém, ale aj vtedy, keď je zdravé a pracuje na 100 %. Doprajte mu preto potraviny bohaté na vitamíny, ktoré je jednoduché zaradiť do správnej životosprávy.

Vitamíny majú funkciu katalyzátorov biochemických reakcií. Posilňujú a obnovujú imunitný systém, spomaľujú prejavy starnutia a majú nezastupiteľnú úlohu pri prevencii niektorých ochorení.

Zdravé potraviny vs. lieky

Pri nedostatočnom zásobení organizmu vitamínmi (hypovitaminóza) si môžeme privodiť rôzne choroby. Ak ste zdraví, stačí dodať nášmu telu vitamíny v podobe racionálnej výživy. V čase choroby alebo po rekonvalescencii sa však odporúča siahnuť aj po vitamínoch v liekovej forme, pretože pre telo môžu byť dávky vitamínov v strave nedostačujúce.

Vitamíny vhodné pre oči

Vitamín A

Vitamín A je dôležitým vitamínom pre oči, ktorý vyživuje sietnicu oka. Jeho nedostatok môže spôsobovať poruchu videnia v šere a v noci. Na spojovke sa prejavuje hnedosivým sfarbením, alebo až zmäknutím rohovky, čo v najhorších prípadoch môže viesť až k slepote. Nezabudnite však, že preventívne očné prehliadky včas odhalia vážne choroby.

Odporúčané potraviny: špenát, brokolica, paprika, rajčiny, kukurica, mrkva, melón, marhuľa, morské ryby, maslo, syry, mlieko

Potraviny s vitamínmi pre zdravé oči

Vitamín B1

Vitamín B1 organizmus nie je schopný skladovať. Ničí sa varením, mrazením, priemyselným spracovaním a mrazením. Jeho nedostatok sa prejavuje napríklad rýchlymi mimovoľnými pohybmi očí, obojstranným poklesom videnia a poruchou farbocitu.

Odporúčané potraviny: celozrnné obilniny, orechy, strukoviny, zemiaky, vajcia, mäso, vnútornosti

Vitamín B2

Vitamín B2 si dokáže náš organizmus vyrobiť sám. Neukladá si ho do zásoby a jeho nadbytok sa vylučuje močom. Je dokonca potrebný pre správne fungovanie vitamínov B6 a B3. Koncentrácia vitamínu B2 v oku je vysoká. Napomáha napríklad videniu za šera. Jeho nedostatok sa prejavuje červeným a zhrubnutým okrajom mihalníc, tvorbou ciev, zápalom rohovky, zhoršeným videním a kataraktou (tzv. sivý zákal).

Odporúčané potraviny: mlieko, vajcia, orechy, mandle, listová zelenina, brokolica, avokádo, celozrnné obilniny, mäso (hovädzie, teľacie, bravčové), ryby (makrela)

Vitamín B6

Pri nedostatku vitamínu B6 býva oko postihnuté zriedka. Vo veľmi ojedinelých prípadoch dochádza k poruche činnosti okohybných svalov.

Odporúčané potraviny: mlieko, vajcia, orechy, banány, zemiaky, kapusta, celozrnné obilniny, kvasnice, mäso, vnútornosti, ryby (losos, sardinky, makrela)

Ryba je zdrojom vitamínu B6

Vitamín B12

Vitamín B12 si tvorí zásobu niekoľko rokov v pečeni a je nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek a fungovanie centrálneho nervového systému. Pri jeho nedostatku dochádza k poruche farebného videnia a k poklesu videnia.

Odporúčané potraviny: mlieko, mliečne výrobky, vajcia, mäso (hovädzie, teľacie, bravčové), vnútornosti, morské riasy, ustrice

Vitamín C

Vitamín C je dôležitým antioxidantom. Zneškodňuje voľné radikály, urýchľuje hojenie rán, znižuje hladinu cukru v krvi a je nevyhnutný pre produkciu kolagénu. Jeho hypovitaminóza na oku môže spôsobiť sivý zákal a sklon k infekciám (bakteriálne a vírusové zápaly spojoviek).

Odporúčané potraviny: čerstvé ovocie: citróny, slivky, kivi, višne a čierne ríbezle, čerstvá zelenina (brokolica, paprika, kapusta)

Vitamín D

Vitamín D organizmus prijíma v potrave a zároveň sa tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia. Jeho nadbytok sa ukladá do zásoby v pečeni, koči, slezine a kostiach. Vitamín D posilňuje imunitný systém a zlepšuje glukózovú toleranciu. Ak v tele chýba, prejavuje sa sivým zákalom na oku, či zákalom rohovky.

Odporúčané potraviny: mlieko, mliečne výrobky, obilniny, ryby, olej z rybej pečene, mäso

Mlieko obsahuje vitamín D, ktorý je dôležitý aj pre oči

Vitamín K

Vitamín K sa vytvára v čreve pôsobením črevných baktérií. Pri jeho nedostatku dochádza ku krvácaniu do kože mihalníc, pod spojovkou, na sietnicu alebo do sklovca.

Odporúčané potraviny: obilniny, listová zelenina, kapusta, brokolica, karfiol

Vitamín E

Vitamín E je najdôležitejší antioxidant v tele. Zabezpečuje normálny rast, vývin a funkciu svalov. Pri hypovitaminóze na oku dochádza k prejavom na oku, ako sú opuchy mihalníc, sivý zákal - katarakta a vekom podmienená degenerácia žltej škvrny.

Odporúčané potraviny: listová zelenina, paprika, špenát, orechy, sója, rastlinný olej

Príznaky, ktoré naznačujú chorobu očí

  • Slzenie očí
  • Opuch očí
  • Pocit cudzieho telesa v oku
  • Krvácanie oka
  • Svetloplachosť
  • Dvojité videnie

Ak máte jeden z uvedených symptómov, alebo máte iný očný problém, nečakajte dlhšie a objednajte sa na preventívnu očnú prehliadku do CMO. Objednať sa môžete aj cez bezplatnú linku: 0800 222 828 alebo prostredníctvom kontaktného formulára.

comments powered by Disqus Všetky novinky