Žijeme v digitálnej dobe, kedy sa vplyvu počítačov, mobilov, tabletov, televízorov či LED svietidiel jednoducho nevyhneme. Ale vedeli ste o tom, že by sme ich používanie mali pred spaním obmedziť, aby sme si tak zachovali dobrý zrak? Najviac zraniteľní sme totižto pred spaním, kedy do neskorých večerných hodín pozeráme televízor alebo v posteli nevieme odtrhnúť zrak od mobilu.

5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o vplyve modrého svetla na zrak

Modré svetlo samé o sebe nie je pre ľudské telo nebezpečné. Nebezpečenstvo hrozí, ak sa kvôli modrému svetlu naruší náš biorytmus a tak v našom tele vznikne disharmónia. Na nasledujúcich riadkoch vás oboznámime s tým, aký vplyv má modré svetlo na organizmus a ako sa mu môžete jednoduchým spôsobom vyvarovať.

1. Modré svetlo vyžaruje z monitora počítačov, displeja notebookov, tabletov a mobilov, alebo LED svietidiel. Vedci zistili, že preniká až k sietnici oka a môže spôsobiť jej poškodenie a následne zhoršenie zraku alebo dokonca zápal spojiviek a rohovky.

2. Vďaka modrému svetlu rozoznáva naše telo deň a noc. Počas dňa je jeho hlavným a zároveň prírodným zdrojom slnko a počas noci sú zdrojom práve digitálne zariadenia a LED žiarovky s vlnovou dĺžkou 400 až 490 nm. Všetky tieto umelé zdroje nám navodzujú pocit prebudenia, pretože modré svetlo dáva telu signál, že je deň.

3. Pred spaním sa každému človeku uvoľňuje z tela hormón melatonín, vďaka ktorému môžeme rýchlo zaspať. Zároveň pomáha telu regenerovať sa a je silným antioxidantom. Pozeraním na monitor a displej, z ktorého vyžaruje modré svetlo, si pred spaním blokujeme vylučovanie melotonínu. Nedostatok tohto hormónu môže mať za následky bolesti hlavy, poruchu koncentrácie, cukrovku, či srdcové ochorenia.

4. Vplyvom modrého svetla vznikajú na fotoreceptoroch (bunky vnímajúce svetlo) toxíny, ktoré môžu byť príčinou tzv. makulárnej degenerácie (poškodenie sietnice) oka. Toto nevyliečiteľné ochorenie očí má za následok výrazné oslabenie zraku. Poškodenie svetlo citlivých buniek v priemere začína vo veku 50 až 60 rokov, ale postihovať môže aj mladých ľudí. Nevysvetliteľnú stratu videnie však môže včas odhaliť elektrofyziologické vyšetrenie v CMO.

5. Keďže modré svetlo poškodzuje svetlo citlivé bunky a tie pre svoju funkčnosť potrebujú molekuly retinalu (je to jedna z mnohých foriem vitamínu A), je potrebné zásobovať naše telo dostatočným množstvom vitamínov a minerálov v podobe zdravého a pestrého jedálnička a pobytu na čerstvom vzduchu.

8 spôsobov, ako si chrániť zrak od modrého svetla

modre svetlo

1. Minimálne 1 hodinu (najlepšie 2 hodiny) pred spaním nepozerajte do monitora počítaču alebo na displej mobilu.

2. Na obrazovku alebo monitor nepozerajte v úplnej tme. Majte vždy zasvietenú aspoň malú lampičku.

3. Používajte okuliare so špeciálnou povrchovou úpravou skiel. Zabránite tak prenikaniu modrého svetla. Zájdite do očnej optiky CMO v Bratislave (21. očná optika), kde si môžete kúpiť certifikované okuliarové šošovky.

4. Zabezpečte si monitor s low-blue light vyžarovaním, teda s nižším pôsobením modrého svetla.

5. Obmedzte používania bielych LED svietidiel. Nahradiť ich môžete LED-kami so žltým farebným tónom.

7. Začnite používať aplikáciu (napríklad f.lux), ktorá eliminuje pôsobenie modrého svetla. Farby na monitore sa trochu zmenia, ale vašim očiam vo večerných hodinách zabezpečíte dostatočný oddych.

8. Nalepte si ochrannú fóliu na monitor počítača alebo tvrdé sklo na displej mobilu na ochranu proti modrému svetlu.

modre svetlo

Pracujete každý deň s počítačom? Počas pracovnej doby by ste nemali zabúdať na Desatoro pri práci s počítačom, aby ste si zachovali oči v dobrej kondícii. V prípade, že pociťujete zhoršenie zraku, objednajte sa už dnes na vyšetrenie zraku do CMO. Naše pracoviská sa nachádzajú v Bratislave a Topoľčanoch. Bezplatná linka pre pacientov z celého Slovenska je 0800 222 828.

comments powered by Disqus Všetky novinky