Dnes je Mezinárodný deň zdravého spánku! Zdravý spánok je kľúčom k celkovému zdraviu. Ovplyvňuje každý jeden orgán a zmysli v našom tele. Je životabudič a najlepšou možnou prevenciou proti rôznym chorobám.

5 základných pravidiel pre zdravý spánok a oči

Pre naše oči má blahodarný vplyv a preto by sme si mali zabezpečiť zdravý spánok po celý rok.

Dĺžka a kvalita spánku sa počas života človeka mení. Na to, aby sa oči zregenerovali, dospelý človek potrebuje 6 až 8 hodín spánku denne. Vyhovujúce je, ak dodržiava pravidelný režim, t.j. v rovnaký čas vstáva a zaspáva. Znakom dobrého spánku a aktivity mozgu sú aj karpiny. Pokiaľ majú žltkastú farbu a pevnú konzistenciu je všetko v poriadku. Ak by mali zelenú, prípadne červenú farbu, môže ísť o varovný signál infekcie oka a mali by ste sa čo najskôr objednať na očnú prehliadku.

Výrazné nedovieranie očí v spánku môže taktiež signalizovať závažné ochorenie štítnej žľazy a v najhoršom prípade až nádoru. Ak je funkcia viečok v poriadku, v spánku klesne napätie svalov a viečko sa prirodzene zatvorí. Aby ste si zabezpečili zdravý spánok každý deň, starajte sa o svoje oči podľa základných pravidiel a odvďačia sa vám za to dobrým zdravotným stavom.

1. Dbajte na očnú hygienu

Počas spánku má na zdravie očí vplyv aj hygiena pred spaním. Oči by mali byť pestované ako v bavlnke a rozhodne im neprispieva make-up a nečistoty z celého dňa. Opláchnite si tvár a oči vodou a pleť ošetrite kozmetickými prípravkami, ktoré bežne používate.

Pozeranie TV

2. Pred spaním nepozerajte do mobilov

Minimálne hodinu pred spaním nepozerajte do obrazoviek mobilov, tabletov, počítačov alebo televízorov. Odporúča sa aj vypnutie lámp s LED žiarovkami. Pôsobenie modrého svetla, ktoré sála z týchto zariadení, nielenže poškodzuje zrak, ale aj prebúdza naše oko k aktivite. Oko sa zobúdza so svetlom, preto by ste mu pred spánkom mali dopriať oddych a podmienky na regeneráciu, hlavne ak denne pracujete s počítačom. Svetlo, v čase keď má byť tma potláča produkciu melatonínu a naše telo môže byť viac náchylné na vznik nádorov.

Vankúš a laptop

3. Vetrajte v miestnosti a znížte kúrenie

Vhodným prostredím, v ktorom dokáže vaše telo zregenerovať by malo mať okolo 18 stupňov Celzia. V spálni si pred spaním vyvetrajte, aby v nej nebol príliš suchý vzduch spôsobený prílišným vykurovaním v bytových a domových priestoroch.

4. Vyvarujte sa svetlu z ulice pri spaní

Ako sme vo vyššie uvedenom bode spomenuli, ľudské oko potrebuje ku kvalitnému spánku tmavú miestnosť, do ktorej nepreniká umelé osvetlenie, či už z verejného osvetlenia na ulici alebo svetlo z druhej miestnosti. Preto sa odporúča pozaťahovať závesy a rolety. Pre oko je zmena svetelnej intenzity veľmi nepríjemná. Pri zaspávaní môžete použiť masku na oči a ak sa v noci vyberiete na toaletu, nezapínajte svetlo. Na druhý deň by ste boli nevyspaní a unavení.

5. Spite bez kontaktných šošoviek

Ak nosievate kontaktné šošovky, ktoré sú určené na 24 hodinové nosenie, odporúčame vám vybrať ich z očí pred spaním. Oči potrebujú zregenerovať a nanesená očná šošovka neumožňuje prívod kyslíka do oka. Znížite tým aj riziko vzniku očných infekcií z baktérií, ktoré môže mať šošovka na svojom povrchu.

Dodržiavanie všetkých 5 pravidiel pred spaním by vám malo zabezpečiť kvalitný zdravý spánok. Nezabúdajte ani na pravidelný príjem vitamínov pre udržanie zdravia vašich očí. Ak sa aj napriek tomu budíte s bolesťami očí a s pocitom veľkej únavy, vyhľadajte očného lekára a rovno sa objednajte na očnú prehliadku

Mezinárodný deň zdravého spánku

Medzinárodný deň zdravého spánku bol vyhlásený Medzinárodnou nadáciou pre duševné zdravie a neurológiu v roku 2001. Každý rok sa pripomína 21. marca. Ľudia, ktorí trpia nespavosťou sú náchylnejší na depresie, poruchy myslenia a pamäte, majú časté bolesti hlavy a rizikom sú pre nich srdcovo-cievne ochorenia. Potreba kvalitného spánku sa pripomína aj v súvislosti s prechodom na letný čas, ktorý sa v roku 2019 mení v nedeľu 31. marca, z druhej hodiny na tretiu hodinu.

comments powered by Disqus Všetky novinky